Tuesday, April 21, 2009

Aku, Gitar dan ...

Gitar(tong, kapuk) adalah sejenis alat yang diperbuat daripada kayu(ker papan..ntahla) dan mempunyai tali yang melintang memanjang ke ufuk timur...

Dari dlu lagi aku teringin nak men menatang ni... Bile tengok orang petik gitar ni, nampak mcm senang jer... bile aku start men gitar, hampeh jer.... seingat aku, first time aku pegang gitar, mase aku kat PLKN, kem Etnobotani G.M. .. mase tu aku tau petik tali yang paling bawah jer..member aku ajar takat tu jer... Pastu aku pegang gitar time kat Uitm plak.. sifu gitar aku adalah roommate aku sendiri ... sifu aku menghadiahkan aku sesuatu yang amat berguna untuk aku mendalami ilmu dalam jurusan penggitaran ini... aku diberi installer 'Guitar Pro 5' dan dengan semangat yang berkobar2, aku trus tido..install la... lagu pertama yang aku belajar main adalah 'Time is running out' by Muse(lagu favourite ni)... mase tu dlm bulan puasa kot, x tdo aku dibuatnyer pagi tu blajar main lagu ni... (bukan nk membanyakkan amal ibadah.. pe la aku ni) habis tu aku qadha kaw2 punyer tdo... tapi pastu cuti sem, terputus lagi hubungan aku & gitar...Tahun ni, hubungan aku & gitar bersambung kembali... sahabat praktikal aku sudi meminjamkan gitar beliau kepada kami yang terdampar di ofis ini... di sini karya aku terus berkembang... antara lagu2 yang berjaya aku dalami iramanyer adalah 'Hey There Delilah-Plain White', 'Love Story-Beethoven'(intro jer), '7 Nation Army'(intro gak), 'New Born-Muse'(bley la sket2) dll.. sebenarnya aku main gitar ni ikut lagu jer... kod gitar, sepatah haram pun aku x tau.. mcm susah jer(bg aku) nk blajar kod sebab pertukaran dari satu kod ke kod yang lain memerlukan pertukaran jari yang cepat dan tepat membuatkan jari ku kaku... jari jemari aku masih lagi keras untuk memetik setiap jalur tali itu... x pe la...sket2 lme2 jd bukit... mungkin ape yang aku tau ni x de nilainyer di mata korang.. tapi mempunyai nilai sentimental untuk aku...latihan praktikal da nak ke penghujung da ni... aku & gitar terpisah lagi.. mungkin pasni aku kene beli gitar sendiri kot...bile? ntahler...

z : sifu gitar aku adalah roomate n classmate aku mase kat uitm n praktikal skali(zul, ko jangan perasan).
z : P hanya taw men lagu '7 Nation Army'...tu pun intro jer...
z : dengan 2 ke 3 kod yg sama sahaja, arul boleh main banyak lagu(kod tu diulang2, bunyi same jer)
z : dengan kod lagu arul tu la ktorg melalak petang ke maghrib...
z : en. ajak adalah otai gitar(tp man kidal lg otai kot)
z : trima kasih faizal bg pinjam gitar...terisi gak mase ktorg kat ofis ini...

2 comments:

  1. hahaa..(gelak bangge)
    ko ingat free ke aku nk jd sifu ko niee..
    byr2...satu lgu 2 ringgit..
    lalalaaa..

    ReplyDelete